[Lirik] Rumah Kecil Buluh Semambu – Iklim


Rumah Kecil Buluh Semambu keluaran Grup Musik Iklim merupakan salah satu lagu yang sangat saya sukai karena kandungan nilainya sangat dalam dan nada cengkok Melayu membuat saya bergetar hati.

Rumah Kecil Buluh Semambu

Jauh sudah melangkah

Ku pergi

Harapan membawa ku

Melangkah tujuan

Oh Khabarnya mutiara di sana

Bagai sutra idaman berkilauan

 

Terasa penat aku berhenti

Semacam kepiluan menerpa di jiwa

Wajah wajah yang teramat ku sayang

Berlari rian di depan mata

 

Oh oh oh oh bukan permata

Yang memberikan bahagia

Aku dan jemu hidup terpaksa

Oh oh oh oh semakin sayu

Ingin benar ku tempuh kembali

Masa yang silam dan abadi

 

Aku ( sering ) merindu

Terbayang bayang setiap waktu

Memang sukar untuk Ku

Lupakan kenangan yang dulu

 

Seperti mana aku bermula

Ingin ku akhiri segala-galanya

Rumah kecil dari Buluh Semambu

Hidup dengan cara yang termampu

 

Oh oh oh oh bukan permata

Yang memberikan bahagia

Aku dah jemu hidup terpaksa

Oh oh oh oh semakin sayu

Ingin benar ku tempuh kembali

Masa yang silam dan abadi

Aku merindu

Terbayang bayang setiap waktu

Memang sukar untuk Ku

Lupakan kenangan yang dulu

 

